
Katechéza - február - 2. časť
CESTA NÁDEJE PRE STARŠÍCH ĽUDÍ
Etapa zrelosti veku je zrejme najzložitejšou tak po fyzickej ako aj po duchovnej stránke. Mladšia generácia má sklon pripomínať starším ľuďom predovšetkým nádej týkajúcu sa ich večného života. To je nepochybne pravdivá téma, ale nie jediná, týkajúca sa nádeje, ktorá vyplýva z daru viery. Veriaci človek v zrelosti veku potrebuje vidieť aj nádej nastupujúcej generácie, pretože tým sa potvrdzuje jeho vlastná životná nádej. Potrebuje zvládnuť konfrontáciu so svojimi životnými snami a očakávaniami a pri konštatovaní o nenaplnení sa viacerých z nich nespochybniť množstvo dobrých vecí, ktoré v živote vykonal a prijal od ostatných. Vo chvíľach, keď zažíva nenaplnenú a tak očakávanú vďačnosť od mladších, potrebuje upevňovať svoje srdce vo vďačnosti Bohu, za všetko prijaté. Starší človek, ktorý má nádej vo svojej viere v Boha a nie je zatrpknutým, je vzácnym, životom vybrúseným diamantom.
CESTY BEZ-NÁDEJE
Popri cestách nádeje existujú, žiaľ, aj cesty bez-nádeje, ktoré vedú k frustrácii a pesimizmu. Sú to cesty pseudonádeje - bez trpezlivosti, nádeje, ktorá v podobe obyčajného spomienkového optimizmu, nádej založenej na sebaľútosti, či len na viere v seba.
NÁDEJ BEZ TRPEZLIVOSTI
"Trpezlivosť je dcérou nádeje." 6 – pripomína nám pápež František v liste k veľkému jubileu roku 2025 s jemným nádychom dobrej nadľahčenosti, no bez straty vážnosti, dodáva, že žijeme v dobe, v ktorej sa "...trpezlivosť dala na útek..." 7 . Vedome preto chceme ako veriaci ľudia rozvíjať trpezlivosť vo všetkých potrebných oblastiach a nevyhovárať sa pritom na svoju povahu či množstvo povinností. Nepochybne máme svoje limity, ale chceme si osvojiť trpezlivosť ako dcéru nádeje.
NÁDEJ SPOMIENKOVÉHO OPTIMIZMU
"Nepredvídateľnosť budúcnosti však niekedy vyvoláva protichodné pocity: od dôvery k strachu, od pokoja k skľúčenosti, od istoty k pochybnostiam. Často sa stretávame so skľúčeným ľuďmi, ktorí hľadia do budúcnosti skepticky a pesimisticky, akoby im nič nemohlo ponúknuť šťastie."8 – konštatuje pápež. V takýchto situáciách by sa zdalo, že nádej je iba niečo, čo vnímame pri pohľade dozadu, nie dopredu. Dôvera, pokoj a istota ako niečo spojené s minulým časom, prítomnosť je už tvorená prechodom k strachu, skľúčenosti a pochybnostiam. To je nádej spomienkového optimizmu. Je pravdou, že životné udalosti rozumieme a chápeme pri pohľade dozadu (a zažité chvíle sú jeho vzácnou súčasťou), ale žijeme ho smerom dopredu! Kresťan má to najlepšie stále pred sebou. Tým sa nemyslí materiálny či zdravotný komfort, samozrejme.
SEBAĽÚTOSTIVÁ NÁDEJ
Existuje motív pre nádej, ktorý je založený na sebaľútosti. Stáva sa tak v prípade, ak (veriaci) človek pociťuje nepochopenie alebo nevďačnosť za dobro, ktoré koná a spracuje to tým spôsobom, že v sebe živí sebaľútosť. Jeho nádej hľadí do budúcnosti, v ktorej tu už fyzicky nebude prítomný a vtedy mnohí pochopia, čo v ňom stratili. Tak si to predstavuje a to je hnacou silou jeho konania. Toto ale nie je dobré palivo pre motor nádeje. Nezriedka vidíme takto poháňanú nádej vybuchnúť.
NÁDEJ V SEBA SAMÉHO
Tak ako opakom lásky môže byť nielen nenávisť, ale predovšetkým egoizmus, tak opakom nádeje je okrem beznádeje či zúfalstva predovšetkým dôvera iba vo vlastné sily a schopnosti. Zdalo by sa to ako dobrá cesta – byť takto sebavedomým, nebyť odkázaný na iných, nespoliehať sa na pomoc a ani ju neočakávať od iných – od ľudí a ani od Boha. V podmienkach bez komplikácií a krížov to istý čas môže fungovať, dokonca sa to môže javiť ako skvelé a moderné riešenie. Veľmi ľahko sa však môže prelomiť do odlúčenosti, nekomunikácie a tá končí v zatrpknutosti a uzavretosti. "To ľudí uzatvára do individualizmu a rozožiera nádej, vyvoláva smútok, ktorý sa uhniezdi v ich srdciach a urobí ich trpkými a netrpezlivým."